Potřebujete na svém automobilu vyměnit pneumatiky? Řešíte, jakou značku si pořídit? To může být problém. Měli byste ovšem také vědět, co udělat se starými pneumatikami. Zbavit se jich však lze velmi snadno, a to nemáme na mysli černé skládky.
Problém černých skládek
Procházka v přírodě může být uklidňující. Vnímáte barvy, zvuky a vůně, stromy se kymácí ve větru a u některých leží hromada pneumatik… A idylka je u konce. Tento obraz naštěstí už nebývá tak častým, jak tomu bylo v minulosti. V současné době se totiž lze pneumatik poměrně jednoduše zbavit. Přesto se stále najdou lidé, kteří se nijak nezdráhají tímto způsobem hyzdit krajinu. A mnohdy se nejedná o pár kusů. Pneumatiky jsou totiž výraznou součástí černých skládek, jimž nedokáží zabránit ani tvrdé sankce. Právě v jejich případě navíc hrozí požáry, které mohou být skutečně velkým problémem. Koneckonců si přečtěte o požárech pneumatik z pohledu odborníka.
Kam tedy s ojetými pneumatikami?
V České republice existuje dle § 38 předpisu č. 185/2001 Sb. povinnost zpětného odběru určitých výrobků. Ta se vztahuje např. na některé oleje, výbojky a zářivky, elektrozařízení pocházející z domácností a právě na pneumatiky. Jejich výrobci tedy zajišťují zpětný odběr, a to v rámci své prodejní sítě anebo u smluvních partnerů. Další možnost, jak se zbavit starých pneumatik, máte v pneuservisech a autoservisech, jež provádí výměnu gum. Pneumatiky lze navíc v omezeném množství odvézt do sběrného dvora. Jelikož je však na našem území jejich skládkování zakázáno, sběrný dvůr je následně předá subjektu, který je oprávněn k jejich recyklaci.
Využití recyklovaných pneumatik
Pneumatiky byly vynalezeny v 19. století a jejich počet postupem času rapidně vzrůstal. Aktuálně existuje takové množství automobilů, že je jejich recyklace skutečně velmi důležitá. Jak jsou ale vlastně využity? V podstatě existují tři základní způsoby recyklace:
- Protektorování je z hlediska životního prostředí zřejmě nejlepším způsobem. Protektor je označení renovované pneumatiky, která je znovu použita. V ČR se jich takto vrací do oběhu cca 5 %. Proč tak málo? Pneumatika totiž musí mít určité vlastnosti, tzn. být nepoškozená, rovnoměrně sjetá apod.
- Dále tu je energetické využití. Sem patří zejména spalování pneumatik v cementárnách, které je díky výhřevnosti jejich materiálu také poměrně efektivním řešením.
- Recyklace pneumatik drcením představuje třetí možnost. Při tomto procesu se získává textil, ocel z výztuh a zejména pryžový granulát. Znovu využitelné jsou pochopitelně všechny tyto materiály. Například pryžový granulát je používán při výrobě izolačních desek, podlahové krytiny či umělých povrchů na hřiště.